Passa kylsystemet med propylenglykol innan vintern kommer

Det lönar sig icke att vara lat och mena på att man icke behöver byta ut kylarvätskan för att den är long life och det likväl är långt till vintern. Det är minsann ej så besvärligt att själv mixa proylenglykol med vatten och därpå hälla på i fordonets kylsystem.

1

Med propylenglykol så får man flera viktiga fördelar

Med monopropylenglykol så får man åtskilliga viktiga funktioner. Glykol fungerar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ned till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig enbart om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.

En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att skydda kylsystemet från rost och dessutom från avlagringar som kan demolera både kylare samt motor. Det går att mäta med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra rent och byta ut glykolen vartannat år.

Det är även så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.

Använd den ultimata typen av kylarglykol i ditt fordon

Ska man köra på propylen eller på etylen? Detta är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin giftighet och vad den kan ställa till med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.

Den som vill kan handla en helt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och använda i kylaren. Ett livsmedel som ej kan fördärva djur samt natur.

Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Om man till exempel har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan fördärva materialet och dessa ska man då undfly.

Man bör likaså undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt därför att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Det här kan nämligen medföra att man skadar kylaren. Om det bildas klumpar i blandningen så kan detta bilda stopp i systemet vilket inte är bra.

Ifall du ej vet vilken typ av glykol som finns just nu i ditt fordons kylarsystem så är det endast att spola ur systemet och därefter börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har ingenting med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som skänker produkten mer personlighet.

Kom ihåg att glykolprodukter kan vara mycket farliga

Även ifall en speciell produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du veta att den här produkten ska förvaras långt bort från barn samt djur. Etylenglykolen har en söt smak men är otroligt giftig så den ska aldrig komma nära nyfikna barn!

Ifall du tycker att det verkar komplicerat och lite farligt att blanda själv så är det antagligen lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att därefter slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.

Den färdiga vätskan är ingen dyr produkt och därmed så kan man inte säga att det finns någon finansiell anledning till att skjuta upp det där med att byta ut glykolen. Det är lätt att använda och bilen mår väldigt bra när det blir kallt ute.